Mooie jubileumviering en startzondag

Op zondag 8 september was het de startzondag voor het nieuwe winterseizoen. Een week eerder werd al een mooi voorschot genomen op deze start, want in de dienst van
1 september werden er zes nieuwe ouderlingen bevestigd en werd er ook aandacht besteed aan drie nieuwe wijkcoördinatoren.

De startzondag 2024 kreeg een extra feestelijk tintje. In en rond de kerkdienst op deze zondagmorgen stonden we ook stil bij het 50-jarig jubileum van de Hervormde Kapel.
In 1974 is De Hervormde Kapel opgericht en we vierden vandaag dat de Kapel na 50 jaar nog steeds een levend(ig)e gemeente is. We keken vanmorgen niet alleen terug op de afgelopen 50 jaar, maar ook vooruit. Het jaarthema van de PKN was duidelijk aanwezig vanmorgen en werd ook gebruikt in liederen en teksten:

‘Als nieuw! Leven in het licht van Gods Koninkrijk’

De startzondag begon met een gezamenlijk ontbijt in de kerkzaal. Er waren slingers opgehangen en er stond een goed gevuld ontbijtbuffet klaar, waaraan iedereen zich tegoed kon doen. Tijdens het feestelijk ontbijt werden er ook toepasselijke liederen gezongen en was er ruimte voor gesprek, onder andere over de vraag: “Wie is Jezus voor jou?”. Er lagen kaartjes met allerlei mogelijke (Bijbelse) antwoorden op de tafels.

Na het ontbijt was er de kerkdienst, die vanmorgen werd geleid door twee “Kapelpredikanten”: ds. K. Benard en ds. W. Oosterhof. Tussen ontbijt en kerkdienst werd er ook nog een filmpje getoond, waarin een derde “Kapelpredikant”, ds. J. van Oord, de Kapelgemeente feliciteerde met het jubileum en terugblikte op zijn tijd bij de Hervormde Kapel.

De dienst had deze morgen een bijzonder karakter. De opstelling in de kerkzaal was al anders dan anders, met de stoelen nog steeds rond de tafels van het ontbijt. Er waren twee voorgangers, die elkaar afwisselden tijdens de dienst.

In de overdenking bracht ds. Oosterhof de vraag “Wie is Jezus voor jou” weer nadrukkelijk naar voren. Enkele uitspraken daarbij: “Het beeld van Jezus kan niet worden vastgelegd.” “Jezus is altijd weer anders, Goddank!” “Het geloof schuurt en is ongemakkelijk. Maar de dans (van the Lord of the dance) gaat door.”

Ook organisatorisch ging het er wat anders aan toe dan tijdens een normale dienst. Na de overdenking was er koffie met iets lekkers. Daarna ging de dienst “gewoon” weer verder.

Na afloop van de dienst was er een hapje en een drankje. Het was gezellig en er werd nog lang nagepraat over deze mooie startzondag.

Foto’s Jaap de Beer
Tekst Dick van der Meijden

Categories: Fotoalbum, Nieuws

4 reacties

1. Eva schreef:

Leuke dienst. Leuk, om tijdens zo een feestelijk viering het wat informeler te houden. Alleen was nu niet duidelijk of we bij de vaste sta-momenten nu wel of niet moesten gaan staan. Fijn om op deze manier te mogen vieren, danken en bidden. Jaap de Beer heeft weer prachtige foto’s geschoten en de organisatie heeft de boel goed geregeld. Mooi dat’t zo kon!

2. Marlène Wünsch Sarucco schreef:

Dag Kees en Wout,
    Wij hebben de kerkdienst thuis teruggekeken,wat een bijzondere dienst was dat, wij hebben genoten.
    Wij herinneren ons nog heel goed het oude kerkje aan de Rijssensestraat met ds van Schuppen en ds Maas. Toen wij uit het buitenland terugkwamen zijn wij met open armen ontvangen door de Kapel en wij hebben ons er altijd thuis gevoeld.
    Tot gauw weer.
    Fritz en Marlène
    Ps,dank ook voor de mooie bloemen.

3. Willy Bakker schreef:

Mooi verhaal Wout ! Goed uitgewerkt! Lied 839,ontroerend mooi lied. Kan er geen cursus “sacred dance” worden georganiseerd? Ik heb daar vroeger al eens mee kennis gemaakt op een kerkendag. Geweldig !

4. Elly van Es schreef:

Wat fijn om als je niet bij de dienst kunt zijn ,je toch de mooie bevrijdende woorden kunt horen gesproken door jullie Kees en Wout.
    De Kapel is daardoor een thuis voor mij.
    Dank ook aan het beam team .