Inspiratieavond duurzaamheid

Met twaalf mensen kwamen we woensdagavond 16 oktober samen, om met elkaar te dubben over duurzaamheid en hoe je daar als kerk gestalte aan geeft.

Alice had allerlei duurzame producten bij zich. Zoals de tasjes met kopjes van mevrouw Woltinge. Biologische groente van een bioboer uit Borne en wasstrips. Eva had een deel van haar boeken over duurzaamheid en groen geloven meegenomen en zo werd het een avond van delen, zingen en proeven.

“We hadden geen reden om niet te komen” sprak een van de aanwezigen. Naast de Kapel waren ook de Dorpskerk en de Gereformeerde kerk vertegenwoordigd tijdens deze avond.

Er waren een aantal stellingen op kaartjes, waarover we in kleine groepjes in gesprek gingen. “Ik hou ervan om lekker lang te douchen” was één van de stellingen. Het bleek een gemêleerd gezelschap te zijn. Een van de aanwezigen gaf aan zich alleen te voelen in haar keuze om een duurzaam leven te leiden. Ook in de kerk vond ze weinig respons.

Het was goed om met elkaar te dubben over hoe en wat qua groene kerk zijn. De Hervormde Kapel oogstte lof, zij zijn toch al ver op weg naar duurzaamheid. “Elke dienst?” luidde de vraag, toen Alice vertelde dat we elke zondag stilstaan bij duurzaamheid en oog voor de schepping.

De bedoeling is om op een later moment nogmaals samen te komen. Arianne had mensen van de kerken in Wierden uitgenodigd, maar helaas waren niet alle kerken vertegenwoordigd.

Tekst en foto’s Eva Jungjohann.